PARTENERINK:

 

 

 

 

A részecskeszűrő működési elve és felépítése

 

A kerámia részecskeszűrők lényegében sziíicium-karbidból vagy cordieritből készült sejtes testből állnak, melyben nagyszámú

párhuzamos, többnyire négyszögletes csatorna található. A csatornafalak vastagsága jellemzően 300 …400 um.

A csatornák méretét a cellasűrűséggel adják meg

(csatornák száma négyzethüvelyenként, jellemző érték 100…300 cpsi).

A szomszédos csatornák végei felváltva egyik vagy másik oldalon le vannak zárva kerámia dugókkal, így a kipufogógáznak a porózus

kerámia falakon kell átáramolnia. A falakokon való átáramlás közben a koromrészecskék diffúzióval (a kerámiafalak belsejében lévő)

pórusfalakhoz kerülnek, ahol  megtapadnak (mélyszűrés). A szűrő egyre növekvő koromterhelése esetén a csatornafalak felületén

(a belső csatornák felé eső oldalon) koromréteg képződi,

mely azután nagyon hatékony felületi szűrést végez a következő üzemi fázis számára. A túlzottan nagy terhelést azonban

meg kell akadályozni (lást „Regeneráció” című bekezdése). A mélyszűrőkkel ellentétben a Wall-Flow szűrők lényegileg

a kerámia falak felületén tárolják (felületi szűrés) a részecskéket.



A szimmetrikus elrendezésű, négyzealakú kimenő ás bemenő csatornákkal készült szűrők mellett nyolcszögű csatornákkal készült

szűrőket is gyártanak.

Ezek nagyobb nyolcszögletű bemenő csatornákkal és kisebb négyzet alakú kimenő csatornákkal rendelkeznek.

A nagy bemenő

csatornák segítségével a részecskeszűrő tárolási kapacitása hamu és az elégett

olajból származó nem éghető hulladék anyagok,

valamint az adalékokból (lást az „Adalék rendszer” című bekezdést)

származó hamu terén jelentősen növelhető.

A nyolcszöglgletű szűrők nem sokkal sorozatgyártáselőtt állnak.



Regenerálás

A részecskeszűrők anyagától független – akár kerámia, akár zsugorfém – időről időre meg kell

szabadítani a benne maradt részecskéktől, vagyis regenerálni kell.

A szűrő egyre növekvő koromterhelése miatt nő a kipufogógáz ellennyomás. A motor hatásfokára és a gépkocsi gyorsulására ez kedvezőtlenül hat.



Kb. minden 500 km megtétele után regenerálást kell végezni; a nyers koromkibocsátástól és a szűrő nagyságától függően ez az érték jelentősen eltérhet (kb. 300…800 km). A regenerálási üzem időtartama 10…15 perc körül lehet, az adalékos rendszereknél ennél kevesebb, de emellett függ a motor üzemi körülményeitől is.



A szűrők regenerálása a szűrőben összegyűlt korom elégetésével történik. A részecskék karbontartalma a kipufogógázban mindig rendelkezésre álló oxigénnel 600 C felett nem mérgező CO2-ra oxidálható (égethető el). Ilyen magas hőmérséklet csak motor névleges teljesítménye esetén jön létre, hétköznapi üzemletetés esetén nagyon ritkán.   Ezért lépéseket kellett tenni a korom égisi hőmérsékletének csökkentésére és/vagy a kipufogógáz hőmérsékletének emelésére.

NO2-vel, mint oxidációs anyaggal a korom már 300…450 C-on oxidálódik. Ezt az eljárást használják a FRT rendszerben.



A zsugorfémes szűrő előnye a kerámiaszűrővel szemben az, hogy jobb a hővezető képessége. A korom meggyújtása után a szűrő valamelyik területén az ott létrejövő reakciós hő jobban továbbítható a környező területekre, így egyenletesebb lesz a koromréteg elégése. Ezzel elkerülhető a nem regenerálható koromterületek kimaradása, ahogy az a kerámiaszűrőknél fennálló kedvezőtlen körülmények között előfordulhat.







Adalékos rendszer


A dízel tüzelőanyaghoz adalékok hozzáadásával, melyek többnyire cérium vagy vas vegyületek, a korom oxidációs hőmérséklete 600 C-ról kb. 450…500 C-ra  csökkenthető. Azonban ez a hőmérséklet sem érhető el mindig az üzemelő gépjármű kipufogógáz rendszerében, így a korom nem fog elégni teljesen. A részecskeszűrő egy adott koromtelítettségi szintje fölött ezért aktív regenerálás indul be (lásd „Töltöttségi fok felismerése” című bekezdést). Emellett a motor égési szabályozása úgy változik meg, hogy a kipufogógáz hőmérséklete a korom égési hőmérsékletére emelkedik. Ezt például késleltetett befecskendezéssel lehet elérni (lásd a „A kipufogógáz hőmérsékletének emelését szolgáló megoldások a motoron belül”).



A tüzelőanyaghoz hozzáadott adalék a regenerálást követően visszamarad a szűrőben hamu formájában. Ez a hamu, ahogy a motorolajból vagy a tüzelőanyagból keletkező égéstermék is, folyamatosan telíti a szűrőt és növeli a kipufogógáz ellennyomást. A zsugorfémből készült szűrőn keresztüli nyomásveszteség ugyanolyan hamutöltöttség esetén kisebb, mint a kerámia szűrő esetében.



A nyomásnövekedés csökkentésére a hamutároló-kapacitás a zsugorfém szűrők és nyolcszögletű kerámia szűrők esetében a lehető legnagyobb keresztmetszetű belépő csatornákkal növelhető. Ezáltal ezek a szűrők elegendő kapacitást biztosítanak az égés során keletkezett összes hamuüledék számára, mely a jármű normál élettartama során keletkezik.



A hagyományos kerámiaszűrőket adalék alapú használat esetén kb. 120000 km-enként ki kell szerelni, és mechanikusan tisztítani kell.







A rendszer konfigurációja

Az alkalmazott részecskeszűrős eljárástól függetlenül a regenerálás vezérlésére és felügyeletére szolgáló rendszerre van szükség. A rendszer meghatározza a szűrő állapotát, vagyis egy töltöttség-ellenőrző eljárást folytat le, meghatározza a regenerálási stratégiát, és felügyeli a szűrőt. Emellett vezérli a regenerálást a befecskendező és a levegőellátó rendszerbe való beavatkozással. Az adalékrendszerekkel  való üzemeltetéshez a tartály utáni felismerést és adalékadagolást segítő funkciók is hozzájárulnak. Az alapkonfiguráció minden rendszernél majdnem azonos.

 

Részecskeszűrő tisztítás

Amennyiben elégedett szolgáltatásainkkal, úgy kérjük 'LÁJK' -olja oldalunkat
Ford részecskeszűrő tisztítás
Cylex Silver Díj
RÉSZECSKESZŰRŐ TISZTÍTÁS GYÁRI TECHNOLÓGIÁVAL, GARANCIÁVAL
KIPUFOGÓFÜRDŐ - RÉSZECSKESZŰRŐ TISZTÍTÁS, Powered by Joomla!